Zo win je een award met je pitch!

Zo win je een award met je pitch!

Wat hebben Cecilia, Kirsten en Didier met elkaar gemeen? Ze wonnen alle drie een award met hun pitch, nadat ze bij Pitch als een Pro een training gevolgd hadden. Hier deel ik wat hun geheim was om die awards in de wacht te slepen!

Wat maakt de ene pitch nou beter dan de ander? Hoe onderscheid je jezelf als je in de race bent voor een prijs of award? Of hoe sleep je die investering binnen ten opzichte van jouw concurrenten? 

Het begint allemaal met een uitstekende voorbereiding.

Weet je aan wie je straks een pitch gaat geven? En wat zij belangrijk vinden? Weet je ook wat je concurrentie doet? Maar ook: hoeveel tijd heb je precies? En wat is de setting?

Voorbereiding is het halve werk, wordt er wel eens gezegd. Maar bij het geven van een award-winning pitch, is het eerder 80% van het werk. Je wil niets aan het toeval over laten. Kirsten en Didier waren zich hiervan bewust. Ze schakelden mij daarom bij om hun hiermee te helpen. Uitgebreid stonden we bij de bovenstaande vragen stil. Dat betekende ook dat hun vooraf netjes opgestelde tekst volledig omgegooid moest worden.

En dat brengt me bij het tweede punt: durf te schrappen!

Niet alleen willen we vaak veel te veel vertellen, maar we vertellen het vaak ook vanuit ons eigen perspectief.

Terwijl, als je je echt verdiept in wat jouw publiek belangrijk vindt om te horen, je waarschijnlijk heel andere punten gaat vertellen. En dan wordt het pas echt interessant.

Maar je moet wel bereid zijn dat te willen doen. Je moet je ego aan de kant zetten (of dat van jouw directeur of manager) en durven kiezen om het op een andere manier te doen. Denk dus niet: ik moet en zal dit-en-dit overbrengen. Zoek naar haakjes bij jouw publiek om jouw boodschap op af te kunnen stemmen.

Tenslotte: vertel een persoonlijk verhaal. Goede, persoonlijke werken aanstekelijk, wekken interesse en zorgen voor concentratie bij jouw publiek. Ga daarom op zoek naar een verhaal dat jouw boodschap ondersteunt. Dat kan bijvoorbeeld zijn hoe je aan jouw idee bent gekomen, of wat klanten van jou tot nu toe vinden van jouw producten of diensten.

Cecilia deed dit ook. Ze zorgde ervoor dat haar verhaal als een huis stond. En kreeg unaniem de stem van de jury, waardoor zij de felbegeerde award in de wacht sleepte.

Wil jij net als Kirsten, Didier en Cecilia een award-winning pitch kunnen geven? Wil je vol zelfvertrouwen en zonder last van zenuwen jouw verhaal delen?

Neem dan contact op om kennis te maken voor een training of 1-op-1 coaching. En start snel met het maken van jouw award-winning pitch!

Scroll naar boven